Min iPhone kraschade förra veckan. Den har varit med om
mycket under de två åren jag haft den. Den har till och med legat en hel dag
ute i regnet, och den överlevde. Men nu gav den upp. Det enda tråkiga är att
min stationära dator kraschade förra veckan och att min laptop kraschade i
förrgår. Helt sinnessjukt. Det här inlägget skriver jag på ett internetcafé.
Så, tills jag får tillbaka mina datorer från reparation så blir det en
begränsing i antalet inlägg. Ska försöka få till det varannan dag dock.
Och vad kan vara bättre att prata om just nu än förlust –
att bli berövad. För mig, som är fullständigt ovillig att kompromissa med de
stora sanningarna så måste jag berätta om vad Buddha sa om förluster.
Buddhismen säger att allt liv är lidande. En rätt så
bister tes, får man ju säga. Men det är inte det illusionslösa livet som är ett
lidande, utan livet i den här ”världen”. Enligt buddhismen är den här världen
en illusion. Det illusoriska i den är att vi tror att den är beständig – den ger
oss det intrycket. Men allting flyter och allt är stadd i kontinuerlig
förändring. Allt vi vinner ska vi en gång förlora. Till och med våra liv ska vi
förlora.
”Den som har flest saker när han dör vinner.”
Denna oslagbara utsaga var ett hyfsat populärt
t-shirtstryck på 90-talet. Texten skulle kunna vara buddhistisk. När vi läser
den inser vi hur befängd den är – ett ironins axiom. Vi kan ju inte ta med oss
någonting till andra sidan graven. Enligt buddhismen är det enda vi tar med oss
vår karma, och beroende på hur vi levt livet så ska vi antingen återfödas till
ytterligare lidande, eller så ska vi kunna bryta återfödelsernas kretslopp och
nå frihet – nirvana.
Nu är det ju många som är rädda för döden och tycker att
om det erbjuds en återfödelse, så är man inte helt oäven till detta. Men betänk
följande: Väldigt, väldigt få människor – om ens några – som uppnår väldigt hög
ålder är intresserade av att leva. De flesta tycker att nu får det snart vara
nog. Jag har jobbat en massa år inom vården, och jag har ALDRIG stött på en
människa som tycker annorlunda. De som är sjuka vill slippa leva i ständig
smärta och plåga. De som är friska är helt enkelt uttråkade och ensamma; inget
är egentligen kul längre. Alla deras vänner är döda och kanske till och med
deras barn, och barnbarnen räcker inte till som glädjeämne längre. Man har sett
allt och upplevt allt och man känner sig färdig med jordelivet.
Så, de som tror att livet alltid är att föredra bedrar
sig. När man är ung och har livet framför sig är det naturligt att vilja leva –
och vi tycker också det är grymt när barn och unga människor dör. Men eftersom
allt är stadd i evig förändring, så kommer vi att mista vår energi, ungdom och
kraft. Vi kommer att drabbas av besvikelser, förluster och sorger. Och vi
kommer att upptäcka att lyckan är något högst förgängligt. Underbart är kort.
Tillslut orkar inte människans hjärta hoppas längre på att allt ska ordna sig
och bli bra. Det mänskliga livet tycks vara en tombola med omväxlande smärta
och elände och korta ögonblick av ljus och glädje.
Av just denna anledning sökte Buddha en väg ut ur
lidandet. Han såg människans sorgliga villkor och insåg att något var djupt
fel. Och felet stod att finna i människans eget sinne. Ett sinne som jagade
efter ihåliga saker. Saker som aldrig kunde tillfredsställa. Och han insåg att enda
sättet att sluta lida var att medvetet göra sig av med allt: att bekämpa
begäret efter jordisk lycka.
Och här är det mycket intressant att se, att på
buddhastatyer, så är buddha för det mesta fridfull eller rentav glad. Vissa
statyer avbildar honom dessutom som tjock och välmående och lycklig. Hur kan
detta vara? Om han nu säger att vi ska sluta söka jordisk lycka, hur kan han då
ändå vara lycklig? Är det inte en självmotsägelse?
Nej, det är det inte. För det finns ett liv bortanför
jordens fåfänga illusioner. Ett andens liv. Och i den enda sanna bemärkelsen är
denna ande ditt SANNA jag. Detta är det Jag du kommer att hitta om du följer
buddhismens hårda och kompromisslösa väg av försakelser. Detta Jag som är evigt
och oförstörbart. Hur kan man vara något annat än lycklig om man kommer hit,
till den varaktiga fridens rike.
Så hans råd till människor som ville följa hans väg var
att redan nu göra sig av med sina bindningar till allt: både materiella och
emotionella. Detta var enligt honom det enda sättet att slippa sorg och
förtvivlan för alltings yttersta förgänglighet.
Nu behöver jag ju i och för sig mina datorer. Men jag
måste också samtidigt gå till mig själv och fråga mig vad dessa förluster
betyder och vad de har att lära mig. Ytterst kan jag se att det viktigaste som
finns är hälsa, och den har ju inget med ägodelar att göra. Och Buddha skulle
säga: ”Du har din hälsa och tack vare den kan du fortsätta sträva efter
nirvana, vilket är det enda korrekta sättet att leva – den enda vägen som leder
till sann lycka.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar