lördag 25 augusti 2007

1955


1955 var året då 90-årige Torsten nedlade denna präktiga 19-taggare. Jag hämtade vatten hos honom och han berättade i nästan 40 minuter om sina intressanta minnen från kriget och från sina älgjakter. Han berättade också om den artilleriskans som en gång legat där hembygdsgården låg nu. Och sedan tog han fram en kanonkula från 1700-talet som han hade grävt upp i trädgården. Vad som slog mig när jag lyssnade på Torsten var att samtliga jämtar som jag stött på var oerhört kunniga i sin lokalhistoria. Jag hade inom loppet av de senaste dagarna varit ända från 4000 år tillbaka i tiden fram till dags dato. Och alla hade haft sin egen lilla bit av Jämtland att lägga till pusslet. De verkar vara väldigt stolta över sitt ursprung och sin bygd, jämtarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar