fredag 22 februari 2013

Andreas upptäckt i Goa


The letter Aum superimposed on a starry sky

Jag har en vän som är klok. Andreas heter han. Han är en snygg 42-årig psykolog, med en ettårig son ur ett nyligen kraschat äktenskap. Han spelar i ett rockband och har tur med tjejer. När vi jämförde hur många vi hade legat med, en urfånig jämförelse som många män sysslar med, så slog han mig med ca 100 tjejer. Men, sa han till mig, detta var innan han var trettio. Sedan hände något som förändrade honom för alltid. Jag ville naturligtvis veta vad det var som hade hänt då, och detta var vad han berättade.

När han var 30 år var han i Goa med en vän. En kväll tog han LSD. Plötsligt flög han ut ur toppen på sitt huvud och såg sig själv utifrån. Under de 6 timmar som följde kunde han växla perspektiv mellan att vara i sin kropp och utanför den. Det var ingen trevlig upplevelse. Hans upptäckter var hårresande. För det han såg, när han var utanför sig själv, var en självupptagen och fjunkindad yngling. En yngling som trodde sig veta allt, fast att det var uppenbart att han inte visste ett skit.


Andreas berättade att när han sedan kom hem till Sverige igen, så kände han för varje timme som gick att han blev alltmer kontaminerad av sitt gamla liv. Han förstod att om han inte raskt fattade ett belsut skulle han mista sin tankes klarhet och sjunka in i liknöjdheten igen. Han skulle somna in i sitt gamla liv och nästa morgon vakna upp som den dumskalle han alltid varit. Självupptagen, självgod - med ett oförtjänt gott sjävförtroende. Så han fattade ett beslut - där och då - att lämna sina vänner och sin flickvän och sin barndoms stad, Göteborg, och flytta ner till Lund och läsa till psykolog. Något som han länge velat, men aldrig blivit färdig till.

När han berättade denna historia mös jag. Jag har alltid applåderat människor som har modet att ifrågasätta sig själva och ta den yttersta konsekvensen av sina upptäckter. Mitt råd har alltid varit, att om du kommer på något om dig själv som välter dig ur sängen - agera! Förlora inte ögonblickets kraft genom att säga att du ska förändras imorgon. Det finns inget imorgon. Handlingen finns nu, mitt framför dina ögon. Hoppa!




1 kommentar: