onsdag 27 februari 2013

I wish I was a punk rocker


Johnny Rotten - sångare i the Sex Pistols - med en fotomonterad rosa blomma i sitt hår
Johnny Rotten



Jag vet egentligen inte vad dagens unga är till för
Dom måste vakna!
Dom glider bara omkring och uträttar inget av vikt
Dom tycks inte ha någon egen vilja att göra något vettigt
Kanske mår dom allihopa så bra inombords att dom inte behöver kämpa
Som jag fick göra
Inte kämpa för något. Är dom nihilister?
Eller är dom bara tonåringar? Som inte vill växa upp?
Precis som jag var?
Och betyder detta i så fall att jag mot min vilja har blivit vuxen?
Äntligen eller tyvärr?!
Och att jag är passé
Som en förbigången kvarleva som fortfarande vill tro 
att man kan förändra världen.

Dom kan inte, eller vill inte?
Jag vet inget längre.
Ändå tycks dom kloka
Klokare än vi var
Så varför gör dom inget vettigt av sina liv?
I alla fall inget som jag kan se.
Är dom kanske nöjda över sakernas tillstånd?
Eller liknöjda?
Och tror att allt som är ball och coolt redan är gjort
Och att det enda som är kvar är att vegetera på en värld
Som dog i en förvirrad suck när ideologierna lade sig platt 
Under den ekonomiska tillväxten?
Och kanske är det detta som gör att dom inte ser någon annan
väg ut än att festa och leva för dagen
Och drömma om att bli kändisbloggare
Och programledare i teve?

Deras roll som alla andra generationers är att
karva sig en egen nisch ur historien och förändra världens gång
Och sanna mina ord: 
Vare sig de vill det eller inte är det precis detta de kommer att göra
Det är ödet
Människans öde
Men min gud, jag hoppas inte vi hamnar i liknöjdheten
Och uppgivenheten och tror att det bästa redan har varit
Och säger som dom:
"I wish I was a punk rocker with flowers in my hair"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar